Praktijkproef moet vragen over FAME beantwoorden

Acht schepen gaan onder toezicht van TNO een jaar lang varen op verschillende FAME-blends. Deze biobrandstof wordt gezien als belangrijke verduurzamingsmogelijkheid voor de binnenvaart. Maar het product heeft een slecht imago. Het zou motorproblemen veroorzaken. Het TNO-onderzoek moet daarin verandering brengen.

Tanker Vlissingen van de VT Group was al eens negen maanden hoofdrolspeler in een pilot over Fame. Foto VT Group

Jesse de Boer houdt zich als scientist innovator bij TNO onder meer bezig met biobrandstoffen. Tijdens het Scheepsmotoren Event op 26 september zal hij vertellen over de praktijkproef met FAME-blends voor de binnenvaart, waar hij als coördinator bij is betrokken. Dat onderzoek in opdracht van Infrastructuur en Waterstaat moet inzichtelijk maken in welke samenstellingen en onder welke omstandigheden deze biodiesel het beste werkt op binnenvaartschepen.

‘TNO zet in op verduurzaming van transport en voor de binnenvaart is biobrandstof daar een belangrijk aspect van’, legt De Boer uit. ‘FAME kan, als goedkopere biobrandstof dan bijvoorbeeld HVO, een voorname rol spelen in de verduurzaming van de binnenvaart. Zeker met blends waarin meer dan 7% wordt bijgemengd. Tegelijk spelen er nog veel vragen omtrent FAME en we moeten dus goed onderzoeken hoe je er in de praktijk het beste mee kunt omgaan.’

Brandstofleveranciers

Het onderzoek richt zich daarom vooral op het varen op hogere blends FAME. Mochten hierbij problemen ontstaan, dan wordt van de onderzoekers verwacht dat ze ook oplossingen bedenken.

Bij het onderzoek zijn niet alleen acht schepen betrokken maar ook drie brandstofleveranciers: FincoEnergies, Catom en Den Hartog. Naast diverse van hun eigen tankschepen doen er ook een aantal van de VT Groep mee aan de proef. ‘Telkens als deze schepen bunkeren wordt een monitoringsformulier ingevuld. Zo verzamelen we informatie over parameters die voor ons onderzoek van belang zijn’, vertelt Boer. Voorbeelden van die parameters zijn de olieverversingstermijn, de draaiuren van de motoren, de gebunkerde volumes en de frequenties waarmee filters moeten worden vervangen.

‘Aanvullend worden visuele inspecties gedaan, onder meer van brandstoffilters, om na te gaan of  sprake is van aanslag of vervuiling. Daarnaast voeren externe partijen regelmatig brandstofanalyses uit. Wij verzamelen al die gegevens om ze vervolgens te kunnen analyseren’, aldus De Boer.

Seizoensinvloeden

Het is volgens De Boer nu nog te vroeg om iets over de uitkomsten te zeggen. Het project duurt een jaar, zodat alle vier seizoenen er met hun eigen invloeden op het gebruik van de FAME-blends in worden meegenomen. Naar verwachting kunnen de resultaten eind 2025 worden gepubliceerd. ‘Data hebben we nu nog niet. Wel zijn er schepen die al wat langer op FAME varen en daar lijken zich vooralsnog weinig problemen voor te doen. Maar dat is op dit moment eigenlijk het enige wat we over het gebruik van FAME in de binnenvaart kunnen zeggen.’


Dit artikel is geschreven door Vincent Krabbendam en verscheen op 29 augustus 2024 op Schuttevaer.nl.

Kom naar het Scheepsmotoren Event 2024!

Ontdek alles over de nieuwste ontwikkelingen en mogelijkheden van biobrandstoffen voor de binnenvaart. Het Scheepsmotoren Event biedt een unieke kans om diepgaande kennis op te doen en te netwerken met experts en marktleiders in de maritieme sector.

Registreer u hier >

morenews

Nog een week tot het Scheepsmotoren Event

Over een week is het tijd voor de 2024-editie van het Scheepsmotoren Event. Theater Cascade in Hendrik-Ido-Ambacht staat op donderdag 26 september de hele dag in het teken van biobrandstoffen voor de binnenvaart. Biobrandstoffen worden gezien als de meest voor de hand liggende én haalbare tussenstap op weg naar verduurzaming van de Nederlandse binnenvaart. Maar… Lees verder ›

‘Binnenvaart moet snel voldoen aan strengere emissieregels’

Het Expertise- en Innovatiecentrum Binnenvaart (EICB) houdt zich volop bezig met de uitdagingen die FAME en Stage V in de binnenvaart met zich meebrengen. Directeur Khalid Tachi benadrukt dat er met FAME anders moet worden omgegaan dan met conventionele brandstoffen en dat de sector vaart moet maken met voldoen aan de steeds strengere regels. Het… Lees verder ›

‘Binnenvaart nu al verduurzamen kan alleen met biobrandstoffen’

Er komen op langere termijn steeds meer mogelijkheden om de binnenvaart duurzaam te maken. Maar de komende jaren bieden alleen biobrandstoffen uitkomst, stelt branchemanager Michel Voorwinde van Bovag Energiesystemen en Revisie. ‘Ik maak me wel zorgen om de flegmatieke houding van veel binnenvaartondernemers.’ Binnen Bovag Energiesystemen en Revisie houden de aangesloten bedrijven zich bezig met… Lees verder ›