Reinplus Fiwado levert HVO op al zijn bunkerstations

HVO is vanaf heden beschikbaar op alle bunkerlocaties van Reinplus Fiwado. Een belangrijke afnemer van deze biobrandstof wordt de binnenvaartrederij UniBarge. Daarvoor hebben beide partijen een overeenkomst getekend.

Vanaf heden is HVO beschikbaar op alle REINPLUS FIWADO Bunker locaties. Foto Reinplus Fiwado

‘Het is een unieke situatie’, vertelt Robert de Jong Manager Sales & Operations bij Reinplus Fiwado, ‘HVO is voor handen op ons complete Nederlandse netwerk aan bunkerlocaties.’ De brandstofleverancier zit in de grote zeehavens, Rotterdam, Amsterdam en Vlissingen, ‘maar ook op een drukke plek als Zwijndrecht en op de grens met Duitsland in Millingen aan de Rijn.’

Ondanks dat Reinplus Fiwado de vraag naar HVO ziet stijgen, wil het bedrijf vooral het kip-ei-probleem doorbreken. De hernieuwbare brandstof, gemaakt van afval- en reststromen, is nog niet overal beschikbaar. ‘Het kan direct worden gebruikt in standaard dieselmotoren of worden gemengd met conventionele diesel. Door te kiezen voor HVO draagt men bij aan een duurzamere toekomst zonder in te boeten op de betrouwbaarheid en efficiëntie van scheepsmotoren’, schrijft de brandstofleverancier in een persbericht. ‘Het is een drop-in fuel, maar het is altijd goed om eerst contact op te nemen met je motorleverancier.’

Een partij die gebruik gaat maken van de HVO van Reinplus Fiwado is tankerrederij UniBarge. ‘UniBarge zet onverminderd koers naar een schonere en groenere toekomst voor de binnenvaart. Met deze revolutionaire brandstof realiseren wij aanzienlijke emissie verbeteringen met onder andere een CO2-reductie tot wel 90%’, zegt CEO van UniBarge Daniel Wanders. Hoeveel schepen van UniBarge op HVO gaan varen, is niet bekend.

CEO van UniBarge Daniel Wanders (l) en Ben van Kol, Director Bunkering Reinplus Fiwado.

Dit artikel is geschreven door Jelmer Bastiaans en verscheen op 20 juni 2024 op Schuttevaer.nl.

Kom naar het Scheepsmotoren Event 2024!

Ontdek alles over de nieuwste ontwikkelingen en mogelijkheden van biobrandstoffen voor de binnenvaart. Het Scheepsmotoren Event biedt een unieke kans om diepgaande kennis op te doen en te netwerken met experts en marktleiders in de maritieme sector.

Registreer u hier >

morenews

‘Binnenvaart nu al verduurzamen kan alleen met biobrandstoffen’

Er komen op langere termijn steeds meer mogelijkheden om de binnenvaart duurzaam te maken. Maar de komende jaren bieden alleen biobrandstoffen uitkomst, stelt branchemanager Michel Voorwinde van Bovag Energiesystemen en Revisie. ‘Ik maak me wel zorgen om de flegmatieke houding van veel binnenvaartondernemers.’ Binnen Bovag Energiesystemen en Revisie houden de aangesloten bedrijven zich bezig met… Lees verder ›

DAF ms La Coruña draait vlekkeloos op HVO100

De gemariniseerde DAF Paccar Euro 6 dieselmotor in het Canal Du Nord-schip La Coruña draaide 1500 uur probleemloos op de biobrandstof HVO100 in het kader van een door De Vlaamse Waterweg gesubsidieerde test. Vanwege het prijsverschil vaart schipper Thierry Vleminckx intussen weer op normale gasolie. Die omschakeling verliep ook zonder problemen.   Thierry en Simone Vleminckx… Lees verder ›

Praktijkproef moet vragen over FAME beantwoorden

Acht schepen gaan onder toezicht van TNO een jaar lang varen op verschillende FAME-blends. Deze biobrandstof wordt gezien als belangrijke verduurzamingsmogelijkheid voor de binnenvaart. Maar het product heeft een slecht imago. Het zou motorproblemen veroorzaken. Het TNO-onderzoek moet daarin verandering brengen. Jesse de Boer houdt zich als scientist innovator bij TNO onder meer bezig met… Lees verder ›